فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی نسخه خطی مهمترین رویکرد در مطالعات ادبیات نسخه ی رساله القدس به شماره 1/ 4020 موزه و کتابخانه ملی ملک
غلامرضا خوش اقبالبررسی نسخه های خطی گنجینه های اصیل و همیشه جاودان تاریخ و تمدن و فرهنگ و بوده و در هر دوره¬ای توانسته است که مسیری نو بسازد برای علاقمندان ادبی کشور ما ایران. آنچه در بررسی های مجدد و احیای دوباره نسخه ها اهمیت خاص دارد یافتن نسخه هایی بهتر و اصیل تر است و این، مهم ترین چکیده کاملبررسی نسخه های خطی گنجینه های اصیل و همیشه جاودان تاریخ و تمدن و فرهنگ و بوده و در هر دوره¬ای توانسته است که مسیری نو بسازد برای علاقمندان ادبی کشور ما ایران. آنچه در بررسی های مجدد و احیای دوباره نسخه ها اهمیت خاص دارد یافتن نسخه هایی بهتر و اصیل تر است و این، مهم ترین رکن تصحیح نسخه و از مهمترین رویکردها در مطالعات ادبیات فارسی محسوب می شود. از عنوان رویکردهای نوین شاید به نظر بیاید که نگاهی نو نیاز است تا بتوان به رویکردهایی نوین دست یافت؛ اما آنجه در این رشته و در این نگاه با پیشینه غنی ادبی در ایران آنچه مهمترین رویکرد است تصحیح و برگردان متن های با ارزش است تا بتوان از دل این ارزش گوهری متعالی را در به عنوان رویکردی نوین بیابیم. مشکلات دوره های تاریخی برای نگهداری متن ها و بی دقتی کاتبان و نسخه بردارانی که گاه دانسته – در برخی متون- و گاه نادانسته نسخه ها را بدون دقت کتابت کرده و از اصالت نسخه ها می کاهند. پیشرفت تکنولوژی مانند عکس برداری از نسخه ها و احیای آنها، طبقه بندی و فهرست نویسی شدنشان کار را بسیار راحت تر کرده است تا پژوهشگران با فراغ بیشتر کارها را دنبال کنند و رویکردی نوین را رقم بزنند. اما به راستی این مهم می تواند پژوهشگر را صد در صد به متن اصلی نزدیک و دقتی مجدد در مطالعات ادبی باشد. اما فراوانی نسخه، تشابه اسمی و دوره تاریخی، نوع خط، کم تنوع بودن نسخه و همچنین نوع کاغذ وگاه یکی بودن کاتب ها همه و همه عواملی هستند که نگاه دوباره و بررسی مجدد برخی متن ها و نسخه ها را لازم می کند و این رویکردی نوین است. به همین منظور و در راستای معرفی بهتر نسخه های فهرست شده با نشانه هایی عمیق بر آن هستیم تا به صورت نمونه به بررسی مجدد نسخه شماره 1/4020 کتابخانه و موزه ملی ملک پرداخته و تا حد امکان به نسخه ای قابل استناد برای یک طرح علمی رسیده و با قدم گذاشتن در رویکردی نو در مطالعات ادبی بتوان اصالت آن را بدون تحریف و دست خوردگی برای نسل های آینده به ارمغان آورد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - رویکردی نقادانه به شیوۀ آموزش واژگان زبان مادری به وسلیۀ نما¬کارت¬های تصویری
زهرا منتظری حسین افراسیابیانیکی از شیوههایی که در حیطۀ زبان آموزی کودک کاربرد و گسترشی روزافزون یافته است، استفاده از نماکارتهای تصویری است. در دهۀ اخیر با ترویج این مدعا که با استفاده از این ابزار، میتوان دورۀ اکتساب زبانی را به طرز چشمگیری کاهش داد، بسیاری از والدین بر آن شدهاند تا آموزش (آ چکیده کاملیکی از شیوههایی که در حیطۀ زبان آموزی کودک کاربرد و گسترشی روزافزون یافته است، استفاده از نماکارتهای تصویری است. در دهۀ اخیر با ترویج این مدعا که با استفاده از این ابزار، میتوان دورۀ اکتساب زبانی را به طرز چشمگیری کاهش داد، بسیاری از والدین بر آن شدهاند تا آموزش (آوایی) لغات را با استفاده از این شیوه، از همان ماههای ابتدایی تولد آغاز کنند. از این رو، این پژوهش میکوشد ضمن بررسی ملزومات اولیه شناختی کودک برای یادگیری لغات، زوایای پیدا و پنهان این روش را از نقطهنظر زبانشناسی شناختی به بوتۀ نقد و آزمایش گذارد. در این راستا، بالغ بر 20 خردسال 12 الی 36 ماهه در آزمونهایی که جهت سنجش کارآمدی این شیوه طراحی شده بود، شرکت داده شدند. علاوه¬براین، تعداد 50 نقاشی از کودکان 5 الی 8 ساله از استانهای مختلف کشور نیز مورد تحلیل قرار گرفت تا مدعای این پژوهش از پشتوانۀ مستدلتری برخوردار باشد. نتایج به دست آمده نشان می¬دهد، رویکرد مذکور میتواند تنها به عنوان ابزاری تسهیلکننده و نه تسریعکننده، در پایان دورۀ حسی و حرکتی کودک، و در گذار از کارکرد نمایهای به نمادین، اثرگذار باشد. علاوهبراین، نمیتوان نقش تجربیات فردی، اجتماعی و فرهنگی کودک را در مدخلسازیهای واژگان ذهنی نادیده انگاشت و آن را صرفاً به تصاویر روی نماکارتها محدود ساخت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - نگاهي به سيماي امام سجاد(ع) در شعر فارسي
محمد مرادييكي از انواع پراهميت شعر فارسي، شعر منقبتي و سرايش در مفاهيمي چون مدح، نعت و مرثيهي بزرگان دين است. اينگونه هرچند از آغاز شعر فارسی نمود داشته، از قرن هشتم به بعد بهويژه در ادبيات شيعي، فراواني نسبي يافته است. يكي از امامان شيعه كه در تاريخ شعر شيعي، هماره توجه سراي چکیده کامليكي از انواع پراهميت شعر فارسي، شعر منقبتي و سرايش در مفاهيمي چون مدح، نعت و مرثيهي بزرگان دين است. اينگونه هرچند از آغاز شعر فارسی نمود داشته، از قرن هشتم به بعد بهويژه در ادبيات شيعي، فراواني نسبي يافته است. يكي از امامان شيعه كه در تاريخ شعر شيعي، هماره توجه سرايندگان را به خود جلب كرده، علي بنالحسين، زين العابدين(ع) است. اشاره به نام آن بزرگوار كه از سدهي چهارم هجري وارد شعر فارسي شده، بيش از همه در كنار مفاهيم و سرودههاي عاشورايي ديده مي شود؛ با اين حال، به طور مستقل، بهويژه در دورههاي متاخر(قاجار ومعاصر)، سرايش آثار در قالبهاي مختلف و در نعت و سوگ امام سجاد(ع) در شعر فارسي رواج يافته است. در اين مقاله به روش تحلیلی- توصیفی، ضمن ارائهي مقدمهاي مختصر، در معرفي نخستین اشارات به امام چهارم(ع) در شعر فارسي، مفاهيم و واژههاي پركاربرد و مرتبط با اشعار شاعران فارسي در سدههای اخیر، بررسی شده و سيماي كلي شعرهاي سروده شده در پيوند با وجود گهربار امام چهارم(ع) در ادبيات فارسي معرفي شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - پسامدرنیسم به منزلۀ مکتب ادبی (مطالعۀ موردی عناصر داستانی پسامدرنیستی در داستان مرثیه برای ژاله و قاتلش، اثر «ابوتراب خسروی»)
سودابه فرخی حسين فقيهي غلام حسین فهندزی سعدیدر این مقاله ابتدا پسامدرنیسم به عنوان یک مکتب در داستان نویسی و نه به عنوان یک نظریه در حوزۀ مطالعات فرهنگی، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است و تلاش شده تا عناصر داستان های پسامدرنیستی در مقایسه با داستان های رئالیستی نمایانده شود. در این میان مهم ترین تفاوت نگاه چکیده کاملدر این مقاله ابتدا پسامدرنیسم به عنوان یک مکتب در داستان نویسی و نه به عنوان یک نظریه در حوزۀ مطالعات فرهنگی، معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است و تلاش شده تا عناصر داستان های پسامدرنیستی در مقایسه با داستان های رئالیستی نمایانده شود. در این میان مهم ترین تفاوت نگاه پسامدرنیستی در مقابل نگاه رئالیستی، یعنی تعریف آنها از واقعیت، رابطۀ متن و جهان واقع و تأثیر این رابطه بر عناصر داستان های پسامدرنیستی کاویده شده است. در بخش دوم مقاله به عنوان مطالعه ای موردی، این عناصر در داستان مرثیه برای ژاله و قاتلش اثر ابوتراب خسروی نمایانده شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی چهار عنصر پیرنگ، شخصیت پردازی، زمان و زبان در این داستان، از منظر رویکرد سبکی پسامدرنیستی تحلیل شده اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی حرکت و پویایی در شعر صائب تبریزی
بهزاد مریدی سمیه رضایی علی مظاهری رودبالیدر شعر قدما، لفظ و معنی به موازات یکدیگر ایفای نقش میکردند؛ اگرچه رساندن معنا هدف اصلی شاعر بود. بعدها نظریههای متعددی به وجود آمدند که هرکدام به جنبهای از جوانب شکلگیری یک اثر نظر داشتند. یکی اثر ادبی را به لحاظ فرم واکاوی میکرد و دیگری با دید روانشناسانه به ابعاد چکیده کاملدر شعر قدما، لفظ و معنی به موازات یکدیگر ایفای نقش میکردند؛ اگرچه رساندن معنا هدف اصلی شاعر بود. بعدها نظریههای متعددی به وجود آمدند که هرکدام به جنبهای از جوانب شکلگیری یک اثر نظر داشتند. یکی اثر ادبی را به لحاظ فرم واکاوی میکرد و دیگری با دید روانشناسانه به ابعاد آن مینگریست. رویکرد نقد جامعهشناسانه نیز اثر ادبی را در جامعه و به میزان تاثیرگزاریها و تاثیرپذیریهایش از اجتماع برآمده از آن، مورد کندوکاو قرار میداد...؛ اما بدیهی است که میتوان با بررسی اجزای یک اثر و همینطور چگونگی پیوند این اجزا با یکدیگر به نقد و تحلیل یک اثر همت گماشت و به نتایج دقیقتر و شایان توجه بیشتری دست یافت. در این پژوهش، تعدادی از غزلیات صائب تبریزی، غزلسرای سدۀ یازدهم هجری، به عنوان نمایندۀ آثار او گزینش و از چهار منظر موسیقیایی، ایدئولوژیک، زبانی و تصویرگری به منظور دستیابی به بوطیقای شعر او، بررسی و تحلیل گردید و نهایتاً این نتیجه حاصل شد که عناصر شعری چون زبان، صورخیال، موسیقی و محتوای غزلیات بررسی شده، جداگانه و هماهنگ با یکدیگر، القاکنندۀ نوعی حس عبور، حیات، پیشرفت و حرکت به سوی کمال میباشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - بررسی تطبیقی نگاه سعدی و منوچهری به طبیعت
خسرو محمودیبه کارگیری عناصر طبیعی و آفاقی به عنوان یکی از درون مایه های شعر فارسی از جمله مضامینی است که ايرانيان از گذشته تا به حال بر اهميت و نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي واقف بوده اند. در اين پژوهش، نگاه منوچهری دامغانی و سعدی شيرازی- دو نماينده ی توانمند سبك خراسانی و عراقی- چکیده کاملبه کارگیری عناصر طبیعی و آفاقی به عنوان یکی از درون مایه های شعر فارسی از جمله مضامینی است که ايرانيان از گذشته تا به حال بر اهميت و نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي واقف بوده اند. در اين پژوهش، نگاه منوچهری دامغانی و سعدی شيرازی- دو نماينده ی توانمند سبك خراسانی و عراقی- به طبیعت با ذكر شواهد شعری به دقت مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. مهمترین دستاوردی که از این تحقیق به دست آمد آنست که منوچهری شاعری آفاقی است و شادی را در دل طبيعت همراه با صوت دل انگيز پرندگان بر سر شاخه های درختان، شراب و ميگساری و بودن با معشوقكان می بیند؛ در حالی كه شعر سعدی گرچه آفاقی نیز است، اما، بیشتر از امور انفسی و مفاهيمی چون احسان، خردورزی، توجه معشوق به عاشق حکایت می کند. پرونده مقاله