فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - کاربرد چند فعل مرکب متروک به عنوان ویژگی سبکی در تاریخ بلعمی
طیبه صابری امین شایسته دوستیکی از مشخصههای سبکی نویسندگان، به کار بردن واژه¬های خاص است که علاوه بر دادن تشخص سبکی به یک نویسنده، پیدا کردن دوره زمانی یک نوشته با نویسنده نامعلوم را ممکن می¬کند. چرا که کلمات به عنوان عناصر زنده زبان، دوره زمانی تولد، حیات و مرگ دارند. کتاب تاریخ بلعمی یکی از نخ چکیده کاملیکی از مشخصههای سبکی نویسندگان، به کار بردن واژه¬های خاص است که علاوه بر دادن تشخص سبکی به یک نویسنده، پیدا کردن دوره زمانی یک نوشته با نویسنده نامعلوم را ممکن می¬کند. چرا که کلمات به عنوان عناصر زنده زبان، دوره زمانی تولد، حیات و مرگ دارند. کتاب تاریخ بلعمی یکی از نخستین کتابهای زبان فارسی است که به دست ما رسیده و به دلیل اینکه به زبانی تازه تحول یافته از فارسی میانه نوشته شده، تعداد زیادی از واژگان قدیمی فارسی را در خود دارد. در این مقاله سعی شده است تعدادی فعل مرکب از کتاب تاریخ بلعمی انتخاب شود که امروزه فراموش شده یا به معنای دیگری به کار می¬روند و با بررسی ریشه شناسانه آنها، سیر زندگی این کلمات تا آنجا که ممکن است پیدا شود و معلوم شود که آیا کاربرد این کلمات در این کتاب ویژگی سبکی نویسنده بوده یا خیر. نتیجه این تحقیق نشان می¬دهد بعضی از این افعال مرکب در هیچ یک از منابع فارسی میانه و دری دیده نشده و به نظر می¬رسد از ویژگی¬های سبکی نویسنده باشد. واژه¬هایی نیز توسط نویسنده تغییر داده شده¬اند و دیگر کلمات از گذشته تا قرون متمادی کاربرد داشته¬ و سپس از چرخه حیات بیرون رفته¬اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی واژگانی گویشوران روستای خسروشیرین
رها زارعی فرد راضیه ملاییگویش شناسی یکی از شاخه های زبانشناسی است که امروزه مورد توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله ادبیات و جامعه شناسی واقع شده است. گویش لری خسروشیرینی برگرفته از گویش بویراحمدی می باشد که با ایجاد تغییراتی ساده تر شده است. در این پژوهش سعی بر آن است که واژگان به چکیده کاملگویش شناسی یکی از شاخه های زبانشناسی است که امروزه مورد توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله ادبیات و جامعه شناسی واقع شده است. گویش لری خسروشیرینی برگرفته از گویش بویراحمدی می باشد که با ایجاد تغییراتی ساده تر شده است. در این پژوهش سعی بر آن است که واژگان به کار گرفته شده در محاورات روزمره ی دو گروه سنی در روستای خسروشیرین مقایسه شود و میزان تغییرات ایجاد شده مورد مطالعه و سنجش قرار گیرد. بدین منظور دو گروه سنی از دو نسل زیر20 سال و بالای 40سال در روستای خسروشیرین به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. هر گروه شامل 50 نفر از گویشوران این روستا بودند. به هرکدام از این افراد نیم ساعت فرصت داده شد که در مورد یک موضوع صحبت کنند سپس از میان سخنان هر کدام 50 پاره گفت مورد مطالعه قرار گرفت. این پاره گفت ها سپس به لحاظ نوع واژگان بکار رفته مورد تجزیه و تحلیل واقع شد و مشخص گردید که نسل قدیم تر به کاربرد واژگان کهن علاقه بیشتری دارند. بیشتر این واژگان دارای اصالت زبانی است که خود این گویشوران از اصل و تبار این واژگان آگاهی ندارد و در این پندارند که این واژگان بی پایه و سخیف و بر ساختهای نسل های پیشین بومی هستند بنابرین نسل جدید نسبت به کاربرد این واژگان بی علاقه و گریزان هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی کاهش واکه ای در لهجه کیسکانی
وحیده ابوالحسنی زاده نفیسه تقوی حکیمه حمزهکاهش واکه ای فرایندی است که در هجاهای بی تکیه قابل مشاهده می باشد. در این فرآیند واکه ای به واکه دیگر تغییر ماهیت می دهد که در نتیجه آن کاهش واکه ای مرکزگرا یا مرکرگریز حاصل می شود. این تحقیق برآن است که با اندازه گیری دیرش و سازه¬های F1 و F2 واکه های [ɑ, o, u] در چکیده کاملکاهش واکه ای فرایندی است که در هجاهای بی تکیه قابل مشاهده می باشد. در این فرآیند واکه ای به واکه دیگر تغییر ماهیت می دهد که در نتیجه آن کاهش واکه ای مرکزگرا یا مرکرگریز حاصل می شود. این تحقیق برآن است که با اندازه گیری دیرش و سازه¬های F1 و F2 واکه های [ɑ, o, u] در لهجۀ کیسکانی کاهش واکه ای را در این لهجه مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که دیرش و سازه F1 واکه های [u,ɑ] در زبان فارسی معیار بیشتر از لهجۀ کیسکانی است در حالی که مقدار F1 واکه [o] از مقدار آن در فارسی معیار بیشتر است. همچنین نتایج نشان داد که مقدارF2 واکه های موردنظر این لهجه از زبان فارسی معیار بیشتر است. بنابراین با توجه به اینکه در لهجه کیسکانی واکه ها به اطراف تمایل داشتند کاهش واکه ای در این لهجه از نوع مرکزگریز است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی همتایی در کلمات ربط زبان فارسی
سیده عاطفه بقاییبراساس رویکرد متعارف در صیغگان صرفی زبان¬ها باید، همۀ سلول¬های یک صیغگان با صورت¬های متمایز از یکدیگر پر شوند. همتایی در نتیجۀ یکسان بودن صورت دو یا تعداد بیشتری از سلول¬ها با یکدیگر به وجود می¬آید. علاوه¬بر این تعبیر، برخی از زبان¬شناسان طبق رویکردی نوین معتقدند زمانی¬ چکیده کاملبراساس رویکرد متعارف در صیغگان صرفی زبان¬ها باید، همۀ سلول¬های یک صیغگان با صورت¬های متمایز از یکدیگر پر شوند. همتایی در نتیجۀ یکسان بودن صورت دو یا تعداد بیشتری از سلول¬ها با یکدیگر به وجود می¬آید. علاوه¬بر این تعبیر، برخی از زبان¬شناسان طبق رویکردی نوین معتقدند زمانی¬که یک صورت در دو نقش متمایز وجود داشته باشد، با همتایی روبروییم. در این مقاله به بررسی این¬گونه همتایی، یعنی مشابه بودن صورت و متمایز بودن نقش، در کلمات ربط زبان فارسی پرداختیم. انواع مختلف کلمات ربط زبان فارسی، مشتمل بر کلمات ربط اتصالی، انفصالی، علّی، قصدی، شرطی، زمانی و تقابلی هستند. پس از بررسی اغلب کلمات ربط زبان فارسی، به این نتیجه رسیدیم که بیشترین میزان همتایی در بین کلمات ربط تقابلی و زمانی با دیگر انواع کلمات ربط وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - بررسی و تحلیل ساختمان نحوی جملات داستان «آفتاب لببام» جلال آلاحمد
علی عزیزی سید محتشم محمدیاین پژوهش به بررسی ساختار نحوی جملات داستان «آفتاب لب بام» از مجموعه داستانهای سه تار جلال آل احمد پرداخته است. روش تحقیق به صورت کتابخانهای صورت پذیرفته و تعاریف مفهومی این پژوهش بر مبنای دستور زبان انوری میباشد و نتایج نیز به صورت توصیفی و تحلیلی ارائه شده است. چکیده کاملاین پژوهش به بررسی ساختار نحوی جملات داستان «آفتاب لب بام» از مجموعه داستانهای سه تار جلال آل احمد پرداخته است. روش تحقیق به صورت کتابخانهای صورت پذیرفته و تعاریف مفهومی این پژوهش بر مبنای دستور زبان انوری میباشد و نتایج نیز به صورت توصیفی و تحلیلی ارائه شده است. آلاحمد، در نگارش داستانهای خود جملهبندی منحصر به فردی دارد. نوع جملاتی که ایشان انتخاب کرده است، هماهنگ با ژانر اجتماعی و رئال داستان است. سبک جملهبندی ایشان، نوعی نگارش و شیوه داستان نویسی است. جملات به صورت فشرده و گویا، کوتاه و رسا و بیشترمستقل است. هرچند که از جملات طولانی نیز استفاده شده است. جملات بیشتر زبان معیار و رسمی دارد ولی در دیالوگ شخصیتها محاورهای میشود. از جملات کنایی وضربالمثل استفاده نشده است. جملات بیشتر دارای زمان گذشته بوده و جملات کوتاه دارای بسامد بیشتری نسبت به بقیه جملات است. به دلیل انتخاب جملات کوتاه، ضرب آهنگی تند را به شنونده القا میکند. بسامد جملات دستورمند از جملات نادستورمند بیشتر است. جملات این داستان دارای سبکی مقطع و گسستهاند و به صورت متوالی و مستقل در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. همه جملات خبری در کنار یکدیگر حامل اندیشه و تفکر نویسنده داستان است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - قهرمان، منجی و پیر دانا در سه گانهی اشوزدنگهه از آرمان آرین
فرناز ملکیرمان هایی که از درونمایهی اساطیری و فانتزی برخوردارند، قابلیت نقد کهن الگویی را دارند. آرمان آرین از جمله نویسندگانی است که با بهرهگیری از حوادث فرهنگی و تاریخی ایران زمین توانسته است رمانهای برجسته ای برای نوجوانان پدید آورد. سهگانهی اشوزدنگهه یکی از این رمانها ا چکیده کاملرمان هایی که از درونمایهی اساطیری و فانتزی برخوردارند، قابلیت نقد کهن الگویی را دارند. آرمان آرین از جمله نویسندگانی است که با بهرهگیری از حوادث فرهنگی و تاریخی ایران زمین توانسته است رمانهای برجسته ای برای نوجوانان پدید آورد. سهگانهی اشوزدنگهه یکی از این رمانها است که ما در این پژوهش بر آنیم تا آن را با محوریت اصلی ترین شخصیت رمان، اشوزدنگهه، بررسی کنیم. پرونده مقاله