• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارگونومی زبان : رویکرد نوین در ارتباط میان زبان و ارگونومی
        مهناز  طالبی دستنایی
        ارگونومی ، دانش و هماهنگ‌سازی هر چه بیش‌تر محصول با کاربر است. البته کاربرد ارگونومی بیش از همه در طراحی صنعتی است، اما پژوهش حاضر در واقع تلاشی است برای معرفی جنبه‌ی کم‌شناخته‌تری از ارگونومی به نام ارگونومی زبان . در این رویکرد نوین می‌توان ردپای نشانه‌شناسی، جامعه‌شن چکیده کامل
        ارگونومی ، دانش و هماهنگ‌سازی هر چه بیش‌تر محصول با کاربر است. البته کاربرد ارگونومی بیش از همه در طراحی صنعتی است، اما پژوهش حاضر در واقع تلاشی است برای معرفی جنبه‌ی کم‌شناخته‌تری از ارگونومی به نام ارگونومی زبان . در این رویکرد نوین می‌توان ردپای نشانه‌شناسی، جامعه‌شناسی زبان و حتی زبان‌شناسی شناختی و به‌ویژه استعاره‌های مفهومی را یافت. در این حوزه‌ی بینارشته‌ای، زبان با فرهنگ و تاریخ و حتی محیط زیست پیوند می‌خورد. در این میان می‌توان به بهینه‌سازی و کاربرمحورتر کردن دستورالعمل کالاها و داروها و منوهای خوراک اشاره کرد. برای مثال، به‌کارگیری دستورالعمل داروها به خط بریل برای راحتی کاربران نابینا و نیز زبان اشاره برای کاربران ناشنوا بخشی از ارگونومی زبان است. طراحی کالاها نیز حوزه‌ای است که زبان در کنار دیگر لایه‌های نشانه‌ای نقش مهمی در آن ایفا می‌کند. از این رو، به نظر می‌رسد ارگونومی زبان عمیقاً با نشانه‌شناسی عجین است. در این مقاله پس از معرفی این حوزه و شاخه‌های مختلف آن، نمونه‌هایی از کاربست ارگونومی زبان در ایران بررسی، و پیشنهادهایی برای کاربرد بیشتر این رویکرد نوین ارائه خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر میزانسن در به تصویر کشیدن فرهنگ بومی با رویکرد هنرهای تجسمی (بررسی سه پلان از فیلم ناخدا خورشید اثر ناصر تقوایی )
        مریم  حدادی عفت السادات  افضل طوسی
        در دنیای پر سرعت و مدرن امروز که فرهنگ و هنر آن کمتر توجهی به پیشینه های فرهنگی جوامع دارد، بازیابی فضای بومی و فرهنگی توسط هنر پر مخاطب سینما میتواند گامی موثر در جهت بازگرداندن اصالت فضای بومی و معرفی ویژگی های فرهنگی اصیل به هنر سینما باشد. از طرفی یکی از مهمترین ارک چکیده کامل
        در دنیای پر سرعت و مدرن امروز که فرهنگ و هنر آن کمتر توجهی به پیشینه های فرهنگی جوامع دارد، بازیابی فضای بومی و فرهنگی توسط هنر پر مخاطب سینما میتواند گامی موثر در جهت بازگرداندن اصالت فضای بومی و معرفی ویژگی های فرهنگی اصیل به هنر سینما باشد. از طرفی یکی از مهمترین ارکان هنر هفتم، که کارگردان به وسیله آن فضای مورد نظر خود را در صحنه ایجاد میکند، میزانسن است. بی شک، یکی از مطرح ترین کارگردانان ایرانی در زمینه چینش میزانسنی، ناصر تقواییست. روش این پژوهش، بررسی ترکیب بندی و شیوه چینش میزانسنی قاب هایی از فیلم ناخدا خورشید از ناصر تقوایی با رویکرد هنرهای تجسمی، در جهت نمایان ساختن تاثیر میزانسن در به تصویر کشیدن و ایجاد حس و فضای بومی است. در این پژوهش چینش میزانسنی از طریق ویژگی های بصری در هنرهای تجسمی بررسی و تاثیر آن در انتقال حس بومی در بدنه فیلم با بررسی چند پلان از فیلم مشخص شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی سیر تاریخی تحول هنر ترمه در ایران
        لیلا بدیعی سید ماهیار  شریعت پناهی
        صنایع دستی، هنر سنتی و اصیل مردم می‌باشد و جنبه کاربردی دارد. در میان صنایع دستی، نساجی دارای اهمیت زیادی است. از شاخه های نساجی، هنر ترمه بافی است که اگرچه امروزه کمرنگ تر شده ولی در سده های گذشته به ویژه در دوره صفویه و به واسطه حمایت های حکومتی، رونق بسیاری داشته اس چکیده کامل
        صنایع دستی، هنر سنتی و اصیل مردم می‌باشد و جنبه کاربردی دارد. در میان صنایع دستی، نساجی دارای اهمیت زیادی است. از شاخه های نساجی، هنر ترمه بافی است که اگرچه امروزه کمرنگ تر شده ولی در سده های گذشته به ویژه در دوره صفویه و به واسطه حمایت های حکومتی، رونق بسیاری داشته است. اکنون با توجه به وجود ده‌ها کارخانه مدرن و اتوماتیک نساجی، هنوز در گوشه و کنار کشور مردمانی هنردوست به تولید پارچه‌های دستباف می‌پردازند. در این مقاله وجه تسمیه، پیشینه تاریخی و چگونگی پیدایش این هنر و خاستگاه‌های آن، سیر تاریخی تحول ترمه دوزی، عوامل رشد و افول این هنر در ایران اسلامی، فنون بافندگی ترمه و ملیله دوزی، نقوش روی ترمه و موارد استفاده آن مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی به روش توصیفی با تحلیل اطلاعات تاریخی و میدانی است و بخشی از آن با حضور در شهر یزد که امروزه مرکز مهم صنعت ترمه بافی می‌باشد، انجام شده است. در پایان وضعیت کنونی ترمه بافی و آینده آن مورد توجه قرار گرفته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه تطبیقی نشانه های زیبایی شناختی و فرهنگی در آینه کاری ایرانی و نقاشی نوین (مورد مطالعاتی نقاشی امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم)
        رضا  پور زرین
        هنر آینه‌کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. این هنر گونه‌ای دیوارنگاری به شمار می‌آید ولی به اعتبار ویژگی‌های بینشی مضمونی و ساختاری و نیز در ارتباط با خصوصیت‌های فرهنگی، ذوقی و فردی با انواع دیگر دیوا چکیده کامل
        هنر آینه‌کاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. این هنر گونه‌ای دیوارنگاری به شمار می‌آید ولی به اعتبار ویژگی‌های بینشی مضمونی و ساختاری و نیز در ارتباط با خصوصیت‌های فرهنگی، ذوقی و فردی با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است. آینه کار ایرانی هندسه سنتی تصویر را به الگویی درکاربست یک فرمول رنگی تبدیل می کند که در آن فضا و نور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همین امر به عناصر زیبایی شناختی در این هنر، بعدی معنوی و روحانی می دهد. اين نحوه از نمايش فضا به ايجاد يک فضاي تجسمي گسترده کمک مي‌کند، تا جايي كه دستاوردهای هنر نوین به ويژه نقاشی امپرسیونیسم در زمینه نور و رنگ با اين هنر قابل مقايسه هستند. مقاله حاضر تلاشی است براي يافتن جايگاه هنر آینه کاری ایرانی به عنوان يكي از مهمترين گونه‌هاي تصویری معاصر؛ سوأل اصلی این است که آیا تشابهی میان نشانه هاي فرهنگی و زيبايي شناختي در آینه کاری ايراني و نقاشی امپرسیونیسم وجود دارد؟ از اين رو با بهره جستن از روش توصیفی-تحليلي و با فنون جمع آوري اطلاعات ميداني و كتابخانه‌اي به مطالعه پاره‌اي از وجوه اشتراك نمونه های مورد نظر مي پردازيم. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - سیر تحول کاربرد آیات قرآنی و مضامین اسلامی در خط نگاره‌های هنر فرش
        مریم  سلطانی گوکی
        استفاده از خط و نوشتار به ویژه خوشنویسی آیات قرآن و مضامین مذهبی، در اسلام توصیه گردیده و برای آن اجر معنوی منظور گردیده است. از اینرو، سایر هنرها، سعی در بهره بردن از این فضای معنوی داشته‌اند که از جمله آن‌ها «هنر فرشبافی» است. البته در ایران تا پیش از دوره صفویان، اس چکیده کامل
        استفاده از خط و نوشتار به ویژه خوشنویسی آیات قرآن و مضامین مذهبی، در اسلام توصیه گردیده و برای آن اجر معنوی منظور گردیده است. از اینرو، سایر هنرها، سعی در بهره بردن از این فضای معنوی داشته‌اند که از جمله آن‌ها «هنر فرشبافی» است. البته در ایران تا پیش از دوره صفویان، استفاده از خط و به ویژه مفاهیم مذهبی در فرش رواج عام نداشت. اما در این زمان، خط به عنوان عنصری تزئینی و ابزاری توانمند به منظور انتقال مفاهیم جلوه‌گر شده است. این روند در دوره‌های بعدی تا دوره معاصر نیز تداوم یافته است. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی صرفاً در پی ارزیابی آیات و احادیث اسلامی بکار رفته در فرش‌های دوره صفوی و پس از آن بوده و برای گردآوری داده‌ها از شیوه اسنادی-تاریخی استفاده نموده است. از نتایج تحقیق ، می‌توان شیعه بودن حاکمان در ایران و ضروری دانستن ابراز هویت ملی شیعی را از دلایل اصلی رواج استفاده از خط و مضامین مذهبی در فرش دانست. دیگر آنکه آیات و روایات دینی در دوره صفوی عمدتاً در فرشهای سجاده‌ای و با رعایت شئونات بهره برده شده و در همه این نمونه‌ها حضور و جلوه الهی آشکار است. اما در دوره پس از صفوی، آیات در فرش‌های پرده‌ای و تابلو‌ فرش‌ها ظاهر شدند و بیشتر جنبه تزئینی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - آموزش هنر با رویکرد رهایی بخشی بر طبق آراء پائولو فریره
        رقیه السادات  وزیری بزرگ
        سواد هنری فراتر از سواد کارکردی می تواند رسالتی رهایی بخش در حوزه هنر به عنوان یک معرفت بشری داشته باشد. پائولو فریره در حوزه آموزش، به ویژه آموزش انتقادی، به مبحث آزادی می پردازد. ورود این تفکر انتقادی به مبحث آموزش هنر، از شناخت و هوشیارسازی آغاز می شود و در ادامه با چکیده کامل
        سواد هنری فراتر از سواد کارکردی می تواند رسالتی رهایی بخش در حوزه هنر به عنوان یک معرفت بشری داشته باشد. پائولو فریره در حوزه آموزش، به ویژه آموزش انتقادی، به مبحث آزادی می پردازد. ورود این تفکر انتقادی به مبحث آموزش هنر، از شناخت و هوشیارسازی آغاز می شود و در ادامه با رد آموزش بانکی به عنوان نمونه ای از شیوه آموزشی واسپاری، در جستجوی رهایی از آگاهی کاذب است. فراگیر، در فرآیند آموزش آزاد به عنوان سوژه، طی گفت و شنود در پی رسیدن به پراکسیس است. پراکسیس در جریان آموزش هنر تزریق ایدئولوژی را رد می‌کند و باسوادی را متضمن درک انتقادی واقعیت می داند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. کوشش شده با استفاده از این روش با مراجعه به آثار فریره و مطالعه آراء وی تجزیه و تحلیلی از دیدگاه‌های مطرح شده در حوزه آموزش انتقادی انجام شود. تفکر انتقادی پائولو فریره که پیش از این بیش تر در حوزه های علوم تربیتی به آن پرداخته شده بود، در این جا، در حوزه آموزش هنر مطرح می شود. امید است با مطرح کردن آراء فریره در خصوص تفکر انتقادی و رهایی از آموزش بانکی و آگاهی کاذب و تطابق این آراء با آموزش هنر بتوان رسالت رهایی بخش هنر را روشن ساخت. پرونده مقاله